onsdag 27. oktober 2010

Hest er Best !

Hei Hei!

Sorry Pejo, fikk ikke tid igår : [
Men nå har jeg tid - ikke egentlig, men vil jo ikke få kjeft heller så!
Skal vi se, jeg tenkte å skrive litt om Shetlandsponnien!
Her er litt fakta:
  • Shetlandsponnien kommer fra Shetlandsøyene nordøst for Skottland, der de har vært til i mer en 2 000 år.
  • Shetlandsponnien er en veldig liten hest:

  • Shetlandsponnien er en varmblodshest, for øyeblikket.
  • På en gjennomsnittshøyde på 100 cm er ponnien ganske så sterk, de kan trekke det dobbelte av sin egen vekt, noe som er mer enn de store trekkhestene klarer.
Rasefakta:
  • De skal ikke være høyere enn 107 cm ved 5-års alderen, 105 ved 3-års alderen.
  • De har et bittelite hode med bred panne og store øyne, med små muler og ører. Ryggen skal være kort med god dybde og bredde (og en god muskeloppsetning - om det skrives slik).
  • De har kraftige bein og hovene skal være sterke og runde.
  • De har en god, tykk pels om vinteren, og en kort, tynn og blank sommerpels.
  • Pelsen kan ha mange forskjellige farger, også flekker.


- Bilder fra http://www.google.no/
- Ida ; )

4 kommentarer:

  1. Hei Ida!!
    Noen ganger har vi tid, andre ganger vilvi bruke den til noe annet enn å blogge!
    Det fine er at du lærer og jeg lærer når du blogger!
    Er veldig glad for at du hadde tid til å lære meg så mye om ponnien!!!
    Skal til Stjørdal i morgen gleder meg til å se hva duskriver da!!!!!!

    SvarSlett
  2. Haha, liten hest ;-) <333

    bra blogg,Søta <33333

    - Sara Helene <3

    SvarSlett
  3. Fint skrevet snuppa <333333333
    Liker du hester ?

    - Hedda

    SvarSlett